Friday, September 19, 2008

Mutiara Imam Al-Ghazali

MUTIARA IMAN AL-GHAZALI


Jika kamu ingin bergaul secara baik dan sopan maka ikutilah petunjuk-petunjuk ini;


(1) Hadapilah kawanmu atau musuhmu itu dgn wajah yg menunjukkan kegembiraan dan kerelaan serta penuh kesopanan dan ketenangan.Jangan sekali-kali kamu menampakkan sikap angkuh, sombong dan merasa tinggi diri. Rendahkanlah dirimu tapibukan krn perasaan kurang harga diri. Dalam segala hal letakkan menurut ukuran yg pertengahan, sebab sesuatu yg berlebihan dari segala macam perkara itu pasti tidak baik dan tercela


(2) Jgn gemar melihat dikedua sampingmu, kanan atau kiri. Jangan pula banyak menoleh ke mana-mana.Jangan pula terlampau tajam memandang orang lain.Jikalau engkau duduk, maka janganlah seolah-olah sebagaimana orang yg tidak tenang duduknya dan spt orang yg hendak melompat-lompat shj.

(3) Usahakanlah supaya dudukmu itu sentiasa tampak tenang , kata-katamu selalu teratur dan tertib.. Dengarlah hati-hati percakapan orang yg ada di mukamu, tanpa menunjukkan kehairanan yg amat sangat.Jgn pula engkau biasa meminta orang lain mengulangi perbicaraannya.Jikalau ada hal-hal yg mertertawakan, maka diamlah sedapat mungkin.


(4) Jgnlah dalam bercakap-cakap itu engkau membanggakan dirimu sendiri, anak-anakmu, rambutmu,karangan-karanganmu atau apa shj yang engkau anggap suatu keistimewaan dalam dirimu atau keluargamu.

(5) Jikalau engkau berdebat, pegang teguhlah kesopanan.Jagalah jgn engkau di anggap manusia yg bodoh dan tolol oleh orang lain, terutama lawanmu. Jauhkanlah sikap tergesa-gesa, fikirkanlah masak-masak hujah atau bantahanmu. Jangan sekali-kali berisyarat dgn menggunakan tangan dan jangan pula suka menoleh ke belakang.Jikalau engkau sedang marah, diamlah dulu dan setelah reda marahmu ucapkanlah isi hatimu dgn baik.


Mau'izatul Mukminin, karya Imam al-Ghazal

No comments:

Inni Akhafullah